Dichterbij Van Gogh kun je niet komen
Toen Els Kerremans van Typography Interiority & Other Serious Matters ons benaderde voor de realisatie van een natuurgetrouwe reproductie van de vier enig overgebleven schetsboeken van Van Gogh, hebben wij haar vraag vanzelfsprekend meteen omarmd. Deze vraag doet namelijk een ultiem beroep op onze kennis en vakmanschap. En wat een eer om uitgenodigd te worden voor zo’n prestigieus project.
Door ons zo vroegtijdig bij het proces van ontwikkeling te betrekken, impliceert dit dat wij letterlijk aan de wieg hebben gestaan van een samenwerking die uiteindelijk een overtuigend en tot de verbeelding sprekend eindresultaat heeft opgeleverd. Het proces werd daarbij gedragen door een gedetailleerde beelddocumentatie en de mogelijkheid om de originelen in een streng beveiligde ruimte het Van Gogh Museum slechts een beperkt aantal maal, zonder deze aan te raken, te ervaren. Dichterbij Van Gogh kun je niet komen. Daarbij zijn wij er ons telkens van bewust geweest dat elk detail, hoe klein ook, essentieel is voor het tot stand brengen van een geloofwaardige reproductie.
De ontwikkeltijd
De ontwikkeltijd? Door omstandigheden, minder dan een half jaar. En onze toegevoegde waarde? Enerzijds het mede samenstellen van het projectteam van Nederlandse bedrijven en ambachtslieden (25 in totaal) op basis van onze kennis van technieken en materialen. Anderzijds het bedenken van de juiste druktechnieken om de schetsen in houtskool, potlood en inkt op papier te krijgen zoals ook het origineel is. En dat op twee voor deze facsimile’s speciaal ontwikkelde soorten ongestreken papier. Uiteindelijk is het een druk in zes kleuren geworden. Waarbij een blauw- en ook roodachtig zwart in combinatie met een getint vernis, de hoofdrol spelen.
Achteraf bezien hoogstwaarschijnlijk een ‘once in a lifetime project’ met als extra bonus een rijke ervaring door de inspirerende samenwerking van vakmensen uit verschillende disciplines.