MacGuffin magazine
Ernst en Kirsten kwamen beiden uit de designwereld, maar vonden dat er een platform ontbrak. Bij vrijwel alles rondom design lag de focus op de toekomst, objecten moesten vooral nieuw en innovatief zijn. Design is veel meer dan dat, zo vonden Ernst en Kirsten. “Het gaat óók over het gebruik van die voorwerpen en objecten.” Vanuit deze visie werd in 2015 MacGuffin Magazine geboren: een halfjaarlijks tijdschrift met in elke editie één voorwerp uitgelicht vanuit alle mogelijke perspectieven.
Die geboorte vond toen al plaats in onze drukkerij. We zijn er trots op dat we vandaag de dag nog altijd het drukwerk mogen verzorgen voor dit prachtige magazine, dat zowel nationaal en internationaal heel veel wordt gelezen.
Eén object staat centraal
Per editie staat wordt een alledaags object volledig uitgepluisd en bekeken: Hoe wordt het gebruikt? Welke variaties zijn er? Wat kun je er nog meer mee? Hoe heeft het object zich ontwikkeld? Op onder andere die vragen wordt antwoord gegeven vanuit de wetenschap, literatuur, kunst/ontwerp en de gebruikerswereld. En dat object kan vanalles zijn. Een broek, een bed of bijvoorbeeld een ketting. Het object is leidend door het gehele magazine.
Het magazine is zelf ook een object
Om het verhaal compleet te maken is ervoor gezorgd dat het magazine zelf óók een object is. Dat is gerealiseerd door de vormgeving, maar zeker ook de kwaliteit van het papier. Het is een luxe, zwaar magazine dat fungeert als een draagbare tentoonstelling van het uitgelichte object. Dat maakt dat je het wil bewaren. “Sterker nog, er hebben zich al verschillende lezers gemeld die de hele serie compleet willen hebben!”, vertelt Kirsten.
Naast het luxe papier is ook de lithografie van levensbelang voor de uitstraling van MacGuffin Magazine. “Dit papier is erg dik en de inkt wordt dus snel opgezogen. Het is daarom een uitdaging om de beelden zo mooi mogelijk uit te laten komen. Daar helpt lithograaf Wim ons altijd perfect bij. Die weet inmiddels precies hoe hij de beelden perfect kan omzetten naar mooi drukwerk. Je zou hem zelfs onze Lithogod kunnen noemen, haha’!”
“Extra bijzonder vind ik dat NPN Drukkers nog steeds dezelfde alerte houding heeft als in het begin. Ze houden altijd een vinger aan de pols en het is voor hun absoluut geen ‘kunstje’ wat ze elk half jaar uithalen. Ze benaderen elk magazine alsof het een compleet nieuw project is.”
Heel veel plezier
Kirsten vindt het nog altijd een enorm leuk proces om het magazine te ontwikkelen. “Na al die jaren werken we nog steeds heel graag aan het magazine. Dat komt enerzijds natuurlijk omdat het ons kindje -of inmiddels eigenlijk ‘bijna volwassen puber’- is, maar zeker ook door de samenwerking met NPN. Ze zijn ambitieus, maar ook wendbaar. Die flexibiliteit is voor ons erg belangrijk, omdat wij het magazine pas willen laten drukken als we er écht 100% tevreden over zijn. We begrijpen heel goed dat dit voor een drukkerij niet altijd makkelijk is en zijn daarom extra blij met de meebewegende houding van NPN Drukkers.”
Langdurige samenwerking
De langdurige samenwerking is zowel voor ons als voor Kirsten heel waardevol en bijzonder. “Omdat we al die tijd al samenwerken en NPN Drukkers van begin af aan betrokken is geweest bij MacGuffin, zijn we perfect op elkaar ingespeeld. We weten precies wat we aan elkaar hebben. Ze zijn inhoudelijk goed op de hoogte van het magazine. Extra bijzonder vind ik dat NPN Drukkers nog steeds dezelfde alerte houding heeft als in het begin. Ze houden altijd een vinger aan de pols en het is voor hun absoluut geen ‘kunstje’ wat ze elk half jaar uithalen. Ze benaderen elk magazine alsof het een compleet nieuw project is.”
Ook de korte lijntjes dragen volgens Kirsten bij aan deze samenwerking. “De redactie van MacGuffin is een klein familietje en dat gevoel krijgen we ook van NPN Drukkers. De sfeer is informeel, betrokken en heel erg open. Op die manier heeft NPN Drukkers ook een eigen stem gekregen in het magazine!”
‘Opvallend is dat veel jonge mensen zich interesseren voor MacGuffin. We vinden het geweldig dat het bij deze doelgroep heel goed aanslaat.’
Een succesvol magazine
Inmiddels vindt MacGuffin zijn weg over de hele wereld. “We weten soms zelf niet meer precies waar het allemaal ligt. Dan krijgen we opeens een telefoontje vanuit de andere kant van de wereld van iemand die enorm enthousiast is over het magazine. Opvallend is dat veel jonge mensen zich interesseren voor MacGuffin. We vinden het geweldig dat het bij deze doelgroep heel goed aanslaat. Extra trots zijn we op de verschillende prijzen die we de afgelopen jaren gewonnen hebben. Ik weet zeker dat de (druk)kwaliteit van het magazine daar enorm aan bijgedragen heeft.”