We hebben ‘m. Het boek met de titel die je eigenlijk niet uit mag spreken. Waarom? Dat gaan we je zo uitleggen. We hebben dit bijzondere project mogen realiseren voor én met Willem de Kam: fotograaf en Feyenoorder in hart en nieren. Deze twee passies komen prachtig samen in dit boek. Je wordt meegenomen door alle wedstrijden van de voetbalclub (en dat zijn er veel, ze haalden het namelijk tot de finale!), tijdens de UEFA Conference League.
Verwacht echter niet alleen maar foto’s van grasgroene speelvelden of vliegende voetballen. Willem vindt de tribunes veel interessanter om vast te leggen. Daar gebeurt het, daar zit de emotie en daar word je verrast. We hebben namelijk allemaal wel een beeld van de standaard Feyenoordsupporter. En de supporter uit dat beeld bestaat ook zeker, maar er is zoveel meer. De diversiteit op die tribunes is enorm en dat laat Willem je graag zien.
Doorgehaalde titel
Het eerste wat opvalt als je dit boek bekijkt is de doorgehaalde titel. En die heeft een reden. We gaan een klein stukje terug in de geschiedenis.
In de jaren 70 speelde Feyenoord de voormalige Champions League, de Europacup, die ze na een spannend toernooi nog winnen ook! Je begrijpt dat heel Rotterdam ontplofte van trots. De volgende dag valt de lokale krant op de mat met groot op de cover de tekst ‘We hebben ‘m!’
Een historisch moment, want het is sindsdien niet vaak meer voorgekomen.
Wel kwalificeerde de club zich voor de allereerste UEFA Conference League. Het niveau van dit toernooi lag misschien wel wat lager, maar dat mocht de pret niet drukken. Feyenoord won wedstrijd na wedstrijd en stond uiteindelijk in de finale. Die ze uiteindelijk.. verloren. ‘We hebben ‘m!’ was dus nét niet van toepassing. Daarom koos Willem ervoor om de titel door te halen.
Geen concessies als het gaat om kwaliteit
Voorafgaand aan het proces was het financiële plaatje voor Willem een uitdaging. Hij startte een Crowfdfunding om het drukken van zijn reportage te realiseren. Dit deelde hij met vrienden en familie, maar ook in wat groepsapps van Feyenoorders. Tot zijn grote verbazing had hij binnen één week het complete bedrag al binnen.
“Dat maakte dat ik tegen NPN Drukkers kon zeggen dat ze gewoon moesten doen wat nodig was om een mooi boek te maken. Dit boek is belangrijk voor me en ik was blij dat we geen concessies hoefden te doen op het gebied van kwaliteit. Liever een kleine oplage en een grote kwaliteit, dan andersom!”
En dat resulteerde in een prachtig resultaat. Willems foto’s zijn gedrukt op hoogwaardig 135 grams Magno Volume papier, wat zorgt voor een luxe gevoel en een mooie kleurdynamiek. Voor de omslag kozen we 300 grams Gmund Colors Matt papier in ‘Feyenoord rood’ met een witte opdruk. Dat laatste was een uitdaging, er waren namelijk meerdere drukgangen nodig om de witte letters mooi dekkend te krijgen. De kleur rood komt terug in de Zwitsers genaaide garen, die letterlijk als een ‘rode draad’ door het boek bewegen. De Zwitserse naaimethode zorgt er bovendien voor dat het boek heel plat openslaat, zodat de fotospreads prachtig tot hun recht komen.
Dat regelen wij wel voor je!
Willem heeft zelf grafische vormgeving gestudeerd. Het was echter al een hele tijd geleden dat hij hier daadwerkelijk iets mee gedaan had. Toch verzorgde hij de vormgeving zelf, met een beetje hulp wat kritische ogen van experts in zijn omgeving. Waar Willem nog niet veel kaas van had gegeten was het omzetten van een ontwerp naar drukwerk.
“Hierin vulde NPN Drukkers mij precies aan. Ze gaven erg goed advies en ontzorgden me volledig in dit proces. Zij beloofden mij ervoor te zorgen dat de kleuren van mijn ontwerp, precies zo op papier kwam te staan. Ze zeiden regelmatig “Dat regelen wij voor je” en dat maakt dat ik totaal geen stress heb ervaren over het eindproduct. Ik had er door de eerlijkheid en kundigheid van NPN Drukkers het hele proces lang alle vertrouwen in dat het een mooi boek zou worden.”
En daar heeft Willem zeker gelijk in gekregen. “Alles klopt. Het boek heeft een beetje een ‘bewust onafgewerkte look’ gekregen, wat perfect is omdat we de beker niet hebben gewonnen. Mijn levenswerk is met dit boek tastbaar geworden. De waarde van mijn werk is enorm toegenomen door het te laten drukken.”