Wat doe je als je thuiszit en je familie en vrienden niet zo vaak kunt zien als je zou willen? Juist! Kaartjes sturen. Sinds de eerste lockdown eind maart is Nederland massaal wenskaarten gaan versturen. Maar liefst 250 procent meer ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook de kerstkaart bleek afgelopen weken populairder dan ooit.
Theo Boeijinga van Context Cards merkt dat door de coronapandemie de papieren kaart bezig is met een comeback. “Ik zit inmiddels veertig jaar in het vak en zie de trend al jaren dalen. De manier van communiceren is de afgelopen decennia enorm veranderd. Jonge mensen communiceren veel meer via social media en WhatsApp.”
Ooit ー in de jaren ‘80 en ‘90 ー kende de wenskaart glorietijden. Alleen al met de feestdagen werden er ruim 200 miljoen kerstkaarten verstuurd. Maar sinds het begin van het digitale tijdperk daalde de verkoop in groten getale. In 2017 zakte het aantal verzonden kerstkaarten onder de 85 miljoen.
Coronatijd is wenskaartentijd
Sinds corona stegen de cijfers weer na lange tijd. “In het begin tijdens de eerste golf was het echt even heel spannend. Veel winkels waren gesloten en dus ook die van onze klanten. De sluiting van toen werd gelukkig snel weer opgeheven. We merkten ineens enorme belangstelling.
Ik heb er geen moeite mee om hardop te zeggen dat er weer volop wenskaarten worden verstuurd, maar het is soms wel lastig om tegenover collega-ondernemers in sectoren waar harde klappen vallen te zeggen dat het ons zo goed gaat.”
Feestje voor de ontvanger
“Een kaartje sturen is toch een mooie manier om te laten weten dat je aan iemand denkt, om iemand een hart onder de riem te steken. Iedereen ー ook jonge mensen ー vinden het nog steeds hartstikke leuk als er een fysieke kaart op de deurmat valt. Iemand heeft namelijk de moeite genomen om een kaartje te kopen. De attentiewaarde is (en blijft) onverminderd hoog.
Ik kan niet voorspellen waar dit heengaat, maar corona heeft voor nu een positieve impact op onze branche. De trend was dalend, maar corona heeft deze trend omgebogen. Of dit ook ook zo blijft? Het kan twee kanten op natuurlijk. Maar voor nu is het duidelijk dat mensen het waardevolle van een kaart toch weer hebben herontdekt. Het is en blijft een feestje voor de ontvanger.”
Samenwerking Context Cards en NPN Drukkers
Context Cards is een wenskaartenuitgeverij die zich richt op een moderne en kritische doelgroep die geen genoegen neemt met een alledaagse wenskaart. De wenskaarten van Context Cards zijn verkrijgbaar in het hogere marktsegment zoals bij de Bijenkorf, Prenatal, de betere boekhandel, hippe giftshops en woonwinkels.
“Ik werk met creatieve mensen, echte kunstenaars van collecties als: ‘Frits’, ‘Klein Liefs’ en ‘Ik pak je in’. Met hen sluit ik een licentieovereenkomst. Dat betekent dat ik de enige ben die bepaalde kaarten mag verveelvoudigen. Alle wenskaarten die wij maken, worden vervolgens gedrukt bij NPN Drukkers in Breda.”
Informele sfeer
Vorig jaar heeft Context Cards plotseling de overstap moeten maken naar een andere drukkerij in verband met faillissement. “Voor mij was het een voor de hand liggende keuze om de samenwerking aan te gaan met NPN Drukkers. Ik ben een wat kleinere uitgever en ik heb veel behoefte aan een platte organisatie waar het er informeler aan toegaat. Waar de mensen benaderbaar zijn en de lijntjes kort. NPN past daarom goed bij mij als uitgever”.