Neuromarketing wordt steeds groter en er worden steeds meer onderzoeken gedaan om te kijken hoe mensen reageren op bepaalde stimuli. In een interessant onderzoek uit Amerika werd gekeken naar de verschillen tussen digitale en gedrukte media. Altijd leuk om te zien dat hetgeen dat wij beweren, wordt onderstreept door wetenschappelijk onderzoek.
Verschillende testmethodes
In het onderzoek wordt er gebruik gemaakt van meerdere testmethodes. Zo worden respondenten blootgesteld aan 40 digitale en fysieke advertenties, waarna ze een survey moeten invullen over de advertentie, de getoonde producten en voorkeuren met betrekking tot service. Tijdens dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van een eye tracking methode en wordt de hartslag van de respondenten gecontroleerd.
Een week daarna wordt getest of de respondenten nog weten wat ze op de advertenties hebben gezien en of ze onbewust een voorkeur hebben voor de producten in de advertenties. Dit wordt gemeten met behulp van een MRI.
De kracht van print
Uit het onderzoek blijkt dat er een groot verschil is tussen de manier waarop mensen digitale en gedrukte advertenties verwerken. Zo worden digitale advertenties sneller verwerkt in je brein, maar blijven de gedrukte advertenties beter en langer hangen. Deelnemers aan het onderzoek vertoonden ook een sterkere, emotionele respons op de gedrukte advertenties.
Het drukken van productcataogi, boeken en folders is dus nog steeds een zeer goede investering. Zo kun je je doelgroep op een krachtigere wijze aan je merk verbinden en zorg je voor een sterkere emotionele reactie op jouw boodschap.
Benieuwd wat drukwerk met jouw doelgroep doet? Bij NPN Drukkers helpen we je graag aan kwalitatief drukwerk dat écht raakt.