“I just spent the last hour flipping the pages of the print edition. I am speechless. I was emotionally moved by the experience.”
Emmanuel Vaughan-Lee – Emergence Magazine
Van eerste telefoontje tot prachtig Emergence magazine
Het is november 2018. Einde dag. De telefoon gaat. Mijn collega Sandra neemt op en ik hoor haar mijn naam noemen en ze verbind door. Een aardige stem aan de telefoon; of het klopt dat wij b.v. ook het Foam magazine drukken. Zij zijn namelijk bezig met een nieuw magazine voor een klant in Amerika en het Foam magazine ziet er zo mooi verzorgd uit. Zij hebben voor nu even een globale prijs nodig om dit te kunnen bespreken met hun klant en twee dagen later versturen wij een eerste opzet.
Wat kan je daar van verwachten? Mijn mening is dat ik altijd tracht het beste uit ons boven te halen om dit soort vragen heel netjes af te handelen en een duidelijk verhaal neer te leggen. Soms wordt je er door teleurgesteld maar in dit geval was het een startschot naar een heel mooi magazine t.w. Emergence Magazine (goud bij de european design awards 2020) waar ik nog vaak met veel genoegen in blader en de amerikaanse klant een mooi emotioneel bericht over stuurde nadat hij het eerste gedrukte exemplaar in zijn handen hield. Daarover later meer
Wat is Emergence Magazine
Emergence Magazine, gelanceerd in het voorjaar van 2018, is een bekroonde driemaandelijkse online publicatie die de verbanden tussen ecologie, cultuur en spiritualiteit onderzoekt. De auteurs zijn onder meer Sundance-winnende en Emmy-genomineerde filmmakers, Pulitzer finalisten, Ted winnaars en een Poet Laureate. Elk nummer heeft een thema dat wordt onderzocht via innovatieve digitale media en het geschreven woord. Het platform bevat films, ervaringen op maat, podcasts, foto-essays en artikelen met 150.000 uniek bezoekers per maand. In deze link een prachtige film om een idee te geven van de onderwerpen en tussendoor wat sneakpreviews van het gedrukte magazine.
Uiteindelijk is er besloten om van de vier online uitgaves ieder jaar een samenvatting te maken wat in drukvorm uitkomt. Zo is EMERGENCE MAGAZINE VOL.1 uiteindelijk geboren.
De uitdaging van Studio Airport uit Utrecht (Bram, Maurits en Carsten), die ook de online versies verzorgen, was om er een heel mooi tactiel en intiem magazine van te maken wat eigenlijk als een boek zou functioneren. Passend bij de uitstraling van de online versie.
De opdrachtgever heeft de ontwerpers de vrije hand gegeven om daar de juiste papiersoorten bij te zoeken in combinatie met kleurgebruik en bindwijze.
Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een magazine van 296 pagina’s binnenwerk op 8 verschillende papiersoorten, in FC en door het magazine heen 11 PMS kleuren. En de 2x 4 pagina’s omslag op zwart offset in zilver gedrukt en een witte folie/preeg.
Door alle verschillende papiersoorten is de lithografie niet vanzelfsprekend. Rekening houdend met alle verschillende oppervlaktestrukturen, kleur van het papier hebben wij elk beeld apart bekeken en aangepast en zijn er verschillende persproeven gemaakt. Het omslag met zilver is met de klant aan de pers in verschillende gradaties gedrukt om de beste combinatie te kunnen bepalen. Er is nagenoeg niets aan het toeval overgelaten en dagelijks werd de klant in Amerika geïnformeerd over de voortgang.
Uiteindelijk is alles bij binderij Patist in Den Dolder onder het kritisch oog van Mike Silva gebonden. Ook daar is de klant bij geweest om te ervaren wat er bij komt kijken en het magazine tot leven te zien komen. Door wat smallere en kortere pagina’s in het binnenwerk was niet alles vanzelfsprekend. De juiste inslag is dan essentieel. De folie op de omslagpagina’s is verzorgd door Finishing Touch uit Nuth.
De bindwijze is genaaid gebonden met zwart garen als mooi detail en een afgelijmde rug. En dan komt ook het subtiele logo op de rug tevoorschijn.
Dan is het klaar en moest de oplage in juli 2019 naar Amerika verscheept worden. Pallets moesten aan amerikaanse specificaties voldoen. Dan in de container op het schip en naar Inverness in de buurt van San Francisco waarbij een groot deel direkt aan de grootste boekhandelsketen in Amerika t.w. Barnes & Noble is geleverd. Het werd meteen een ongekend succes voor dit magazine. Begin dit jaar heeft dit geresulteerd in een herdruk waarbij een deel in Europa is achtergebleven voor distributie hier. Er zijn er nu inmiddels 10.000 gemaakt en Vol.2 is in voorbereiding.
Emmanuel Vaughan-Lee – “I just spent the last hour flipping the pages of the print edition. I am speechless. I was emotionally moved by the experience. It is a beautiful and profound sensorial experience (I know you’re not supposed to say profound about your own work, but it was…)
The colors, textures, feelings present on the pages are remarkable. The design even stronger when experienced in physical form. The typefaces clear and powerful when needed and soft and intimate when appropriate. I couldn’t be more happy with what I am holding in my hands. It is a true work of art, impeccable and thoughtful design that imparts something to the reader just by flipping the pages. Nothing out there like this! We will make a mark with this work, and introduce the magazine properly to the world through this printed edition.
So happy we did this all in NL – NPN did a great job. Thank you, Carsten and the team for working with us on this for the last 6 months. We made something special, something unique and something that by far exceeded my expectations for what the printed edition would be. Makes us want to just do print. The practice booklet is also fantastic, the perfect accompaniment to the printed edition. Feels great in your hand or pocket. So excited to be able to share this with our audiences far and wide.”