MOVE – Scheepens Reclame
Ter ere van het vijftigjarig bestaan leefde bij reclamebureau Scheepens de wens om een boek te maken. Geen standaard boek, dat past niet bij ze. Nee, dit boek moest een inspirerend naslagwerk worden van de afgelopen vijftig jaar, waarin Scheepens met trots laat zien wat hen beweegt. Kom je bij ons met de wens om ‘geen standaard boek’ te maken, dan springen we direct op van enthousiasme. Zo ook toen Manon van Scheepens bij ons aanklopte: het idee voor MOVE was geboren. We spraken met Manon over het idee, het proces en het eindresultaat.
MOVE mocht geen standaard boek worden, maar wat dan wel? Manon vertelt: “Het idee was om een boek te maken waarin we laten zien wat ons beweegt en wat vervolgens deze lezer ook in beweging zet. Want ons vak is altijd in beweging. En dat is de afgelopen 50 jaar niet anders geweest. Met MOVE wilden we dit ook laten zien. Niet alleen de cover, maar het hele boek staat in het teken van beweging.”
Beweging
Die beweging begint al op de kaft, waar MOVE in magnetische letters geschreven staat. De letters zijn over de kaft te bewegen, waardoor iedereen zijn eigen versie van de kaft kan maken. Als je goed oplet terwijl je het boek openslaat zie je dat linksboven op iedere pagina een stukje van het Scheepens logo staat. Als je er snel doorheen bladert, ontstaat daar de animatie die ook op de website van Scheepens te zien is. Verder vind je door het hele boek metallic 3D tekeningen die soms wel op je af lijken te komen. De Play button op iedere bladzijde beweegt de lezer naar de website achter het boek, waar je meer over de projecten kunt bekijken.
Connect. Create. Campaign
De woorden die precies samenvatten wat Scheepens doet vind je aan de zijkant van het boek, via de zogeheten kleur op snee methode: Connect, create, campaign. Dit geeft het boek vanuit alle hoeken een bijzondere uitstraling. “We zijn er trots op dat dit zo goed is gelukt. Het was een lastig proces en we hebben best wel wat tests moeten maken om tot het eindresultaat te komen. Uiteindelijk is het helemaal gelukt”, zegt Manon.
De juiste partner
De zoektocht naar een drukkerij was niet eenvoudig volgens Manon. “We hadden het idee van de magnetische voorkant al bedacht, maar veel drukkers hadden hier geen ervaring mee en durfden het niet aan. Zelf hebben we wel wat ervaring met drukwerk in het verleden, maar onze eisen bij dit project waren zo specifiek dat we echt op zoek waren naar een partner in dit proces. Die partner hebben we gelukkig gevonden in NPN Drukkers. Al tijdens het eerste gesprek met Perry dacht hij actief met ons mee en kwam hij met ideeën. Toen wist ik eigenlijk al direct dat we op het juiste adres waren. Het was precies wat we zochten; iemand die ons aan de hand mee zou nemen door het hele proces.”
Niet zonder uitdagingen
Als je iets ‘anders dan anders’ wil, horen daar uitdagingen bij. Wij gaan een uitdaging niet snel uit de weg. Ook tijdens de productie van MOVE zijn we er verschillende tegengekomen. Het animatie-effect op de pagina’s en de kleur op snee zijn erg precies berekend en getest en ook de magneten op de cover vroegen om wat denkwerk. Ze mochten natuurlijk niet te zwaar zijn, maar ook niet te licht. Uiteindelijk was ijzerhoudend folie de oplossing. Ook de lithografie van MOVE was uitdagend. Er is veel zwart gebruikt in het boek en als je dan niet de juiste instellingen gebruikt, krijg je honderd verschillende zwarttinten.
Een prettige samenwerking
Manon: “Ik ben onder de indruk van de manier van samenwerken met NPN Drukkers. We werden nauw betrokken in het proces en zijn meerdere keren langs geweest in de drukkerij. Zo konden we zien hoe ze te werk gaan. Drukken is echt een ambacht en ik vond het hele proces super inspirerend om te zien. Ook qua planning was het een prettige samenwerking. Sandra heeft hard meegedacht om alles zo strak mogelijk te laten verlopen. En als Perry zei dat ‘ie ergens mee aan de slag ging, kon het bij mij van mijn lijstje. Ik wist dan direct dat het goed zou komen. ”